23 maart 2016

Diagnostische centra werken aan verbetering van digitale gegevensuitwisseling

Raedelijn onderscheidt culturele en technische knelpunten.
 
Voorbeelden culturele knelpunten

-        Een ontbrekende gezamenlijke ICT-visie.
-        Een groot verschil in middelen en mogelijkheden tussen eerste en tweede lijn.
-        Invoering van patiëntgegevens op verschillende plekken.
-        Machtsdenken. Data = kennis = macht.  Daarom wil niet elke partij haar data uitwisselen.
 
Voorbeelden technische knelpunten

-        De grote variatie in ICT-systemen tussen zorggroepen onderling en ziekenhuizen onderling.
-        Systemen die niet met elkaar kunnen communiceren, bijvoorbeeld HIS-ZIS en databases voor diagnostiek in eerste en tweede lijn.

Twee bestuurders van Eerstelijns Diagnostische Centra elders in het land herkennen de problematiek, maar geven in één adem verbetersuggesties.

Astrid van der Put, SHL-Groep, geeft een praktijkvoorbeeld dat duidelijk maakt waar het vooral aan schort. “In de eerste lijn is vaak sprake van uitsluitingsdiagnostiek. De huisarts verzoekt ons bijvoorbeeld een echo-onderzoek te doen of bloed te analyseren om er zeker van te zijn dat de persoon op zijn spreekuur iets niet heeft. Maar af en toe vormt onze diagnostiek voor de huisarts aanleiding om een patiënt naar een medisch specialist te verwijzen, bijvoorbeeld na een röntgenfoto. Wat zien we soms gebeuren in het ziekenhuis? Onze röntgenfoto is daar weliswaar te bekijken, maar men maakt een nieuwe foto. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. De patiënt wordt onnodig voor een tweede keer fysiek belast en moet voor deze overbodige foto een rekening betalen die veelal ten koste gaat van zijn eigen risico. Ik dring er daarom bij verzekeraars op aan de tweede lijn contractueel te verplichten tot gebruik van onze onderzoeksresultaten.”

Thijs Veerman vormt de raad van bestuur van Star-MDC. “In grote lijnen is het onderzoeksrapport van Raedelijn herkenbaar voor het hele land”, zegt hij. “Neem onze regio. Een paar jaar geleden hebben de ziekenhuizen, Star-MDC en andere partijen uit de eerste lijn een convenant gesloten om tot goede gegevensuitwisseling te komen met regionale technische afspraken. Daarna werd het oorverdovend stil. De organisaties bleven naar elkaar kijken: wie neemt het initiatief? Er was ook argwaan: we zijn min of meer concurrenten van elkaar.’ 
 
Klik hier voor het volledige artikel.