22 juni 2016

Geschilleninstantie voor zorgcontractering ingesteld

Vertegenwoordigers van de verschillende partijen boden het convenant op donderdag 2 juni aan aan minister Schippers (VWS).
 

De geschilleninstantie start per direct met de beslechting van geschillen over de contractering van zorg in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en aanvullend gecontracteerde zorg. Per 1 april 2017 kunnen ook geschillen over de contractering van zorg in de Wet langdurige zorg (Wlz) aan de geschilleninstantie worden voorgelegd. Het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI) neemt de uitvoering op zich.
 

Oratie: Onderschrijding zorguitgaven is tijdelijke luxe

Strenge beheersing van zorguitgaven werkt alleen als zorgverzekeraars meer bij de goede zorgaanbieders inkopen en minder bij de slechte. Minder patiënten helpen, zoals nu gebeurt, biedt slechts tijdelijk soelaas. Dat zegt Patrick Jeurissen, hoogleraar betaalbaarheid van zorg, in zijn oratie op 1 juni.

De minister van VWS koerst volgens het Centraal Planbureau af op een onderschrijding van 1,2 miljard euro dit jaar. Volgend jaar zou dat zelfs 1,6 miljard euro zijn. Dat is wel eens anders geweest. De zorguitgaven zijn voor menig minister van Financiën een hoofdpijndossier geweest. Patrick Jeurissen, hoogleraar betaalbaarheid van zorg, constateert in zijn oratie op 1 juni dat er in de periode 1995-2012 voor maar liefs 26,6 miljard euro aan overschrijdingen is geweest. Ondanks de zogeheten Zalm-norm, die voorschreef dat ministers overschrijdingen binnen hun eigen begroting moesten oplossen, gebeurde niet als het ging om de zorguitgaven.

De enorme kostenexplosie, is volgens Jeurissen voor een belangrijk deel te wijten aan het falen van het oude systeem van budgettering. Het eerste Paarse kabinet budgetteerde de zorg heel zuinig. Maar dat resulteerde in forse wachtlijsten en maatschappelijk onvrede.  Het in 2006 ingevoerde nieuw stelsel in de curatieve zorg werkte niet meteen. Pas in 2012 kwam de omslag, mede omdat Minister Schippers van VWS het eigen risico verhoogde, waardoor minder mensen een beroep op zorg deden en zorgverzekeraars echt risicodragend werden . Verder sloot ze bestuurlijke hoofdlijnenakkoorden waarin een beperkte groei werd afgesproken.

De aanpak is succesvol geweest maar dat zegt niets over de toekomst. Want de daling nu is vooral te danken aan het helpen van minder patiënten.’ Klik hier voor meer informatie.