18 december 2019
GMH Advies 19.03: context geven geschenk is relevant
Een leverancier had de Codecommissie van de GMH een aantal vragen voorgelegd over de interpretatie van artikel 7 lid 5 GMH code, waarin staat dat attenties bij een “bijzondere eenmalige gebeurtenis” niet als geschenk worden beschouwd. Het ging om zaken als:
- het geven van taartjes aan medewerkers van een bepaalde afdeling in een zorginstelling bij het afronden van een implementatietraject;
- het geven van een klein kunstwerk aan een afdeling in een ziekenhuis bij het ondertekenen van een ziekenhuisbreed partnerschap;
De Codecommissie interpreteert de uitzondering in artikel 7 lid 5 zeer strikt en is van oordeel dan deze uitsluitend van toepassing kan zijn wanneer het gaat om een gebeurtenis in de persoonlijke sfeer, die eenmalig is, en de attentie niet wordt gegeven in het kader van de (huidige of toekomstige) commerciële relatie tussen leverancier en zorgprofessional in diens rol als (huidige of toekomstige) klant.
Het geven van een taart of een klein kunstwerk bij het afronden van een traject zoals in de voorgelegde casussen omschreven, is zozeer verweven met de klant-leverancier relatie dat deze niet onder de uitzondering valt. Als voorbeeld van een eenmalige, persoonlijke gebeurtenis die wel onder de uitzondering kan vallen, noemt de Codecommissie een promotie of relevant jubileum. Het geven van attenties in het kader van terugkerende algemene feestdagen (verjaardagen, Pasen of Kerst) valt echter niet onder de uitzondering.
Als de attentie bestaat uit het verzorgen van een lunch na succesvolle afronding van bijv. een langdurig en complex samenwerkingstraject, is dat niet te zien als een geschenk in de zin van artikel 7, maar als het verlenen van gastvrijheid in de zin van artikel 9 e.v. GMH. Een dergelijke lunch zal aan de eisen van deze artikelen moeten voldoen.
Klik hier voor het advies..
Klik hier voor het advies..