26 januari 2016
Minder mensen wisselen van zorgverzekeraar
Vorig jaar wisselden 1,1 miljoen mensen van zorgverzekering. Volgens de vergelijkingssite was het aantal overstappers tot aan de kerst ruim 20 procent lager dan andere jaren. "Dat komt omdat het thema minder leeft. De zorgpremie steeg met slechts 3 euro en er waren geen grote wijzigingen zoals de 'vrije artsenkeuze' discussie vorig jaar. Daarnaast zijn verzekeraars terughoudender met marketingacties en reclame op tv", zegt Peter Ruys van ZorgKiezer. De afgelopen jaren buitelden zorgverzekeraars over elkaar heen om consumenten in de laatste dagen van het jaar met cadeautjes en last minute acties te verleiden tot een overstap. Dit jaar hebben de verzekeraars afgesproken om dat niet te doen. De zorgvergelijker stelt ook vast dat verzekeraars niet meer adverteren met scherpe vanaf tarieven. "Ook houden de verzekeraars de hand op de knip. Er werd tot en met week 52 bijna 3 miljoen euro (8 %) minder uitgegeven aan reclame op radio, televisie en dagbladen", aldus Ruys.