27 mei 2013

Prijsbewuste dokter doet minder tests

Onderzoekers randomiseerden voor 70 laboratoriumtests of het elektronische aanvraagsysteem bij deze individuele tests wel of niet de kostprijs van het onderzoek toonde. Over een periode van 6 maanden verzamelden Leonard Feldman (The Johns Hopkins University School of Medicine) en collega’s vervolgens gegevens over het aantal keer dat iedere test aangevraagd werd en vergeleken dit met de cijfers over het halve jaar vóór het experiment met de zichtbare prijsinformatie startte.

Voor in totaal 61 tests waren de data bruikbaar en konden de onderzoekers berekenen dat laboratoriumonderzoeken door een prijskaartje 8,5% minder werd aangevraagd, gerekend op basis van het aantal tests per patiënt per dag. Artsen vroegen de controletests, waar dus geen prijs bij stond, juist 5,6% vaker aan. Uiteindelijk bespaarde dit op patiëntbasis dagelijks 3,79 dollar, terwijl aan de controletests 52 dollarcent per opnamedag aan extra kosten gemaakt werden. Zonder buiten het vermelden van de prijs van tests ook maar één andere interventie te plegen, verlaagden de onderzoekers dat halfjaar de ziekenhuisbrede kosten van deze laboratoriumaanvragen met 436.115 dollar.

Volgens de auteurs kan prijsinformatie helpen om overbodig laboratoriumonderzoek iets te beperken, al wijzen ze ook op de tekortkomingen van hun studie. Door toeval tijdens de randomisatie kwamen in de prijskaartjesgroep meer veelgebruikte tests terecht dan in de controlegroep, en zaten in de controlearm juist 2 keer meer dure tests dan in de interventiegroep. Daarnaast is formeel niet bewezen dat de reductie van het aantal aangevraagde tests de kwaliteit van de zorg niet beïnvloedde, al denken de Amerikanen dat de prijsinformatie vooral onnodige tests voorkwám. 
Klik hier voor het artikel.