16 augustus 2013

‘Zorg traag in accepteren nieuwe technologie’

De gezondheidszorg staat voor de grote uitdaging om de kwaliteit, toegankelijkheid en de betaalbaarheid en de groeiende zorgvraag het hoofd te bieden . Nieuwe technologie wordt volgens Idenburg vaak gezien als de oplossing om doelmatiger te werken, maar daar wordt nog niet effectief gebruik van gemaakt. Wanneer zorgorganisaties wel nieuwe technologieën invoeren, blijven de werkprocessen vaak hetzelfde, weet de auteur. Nieuwe en oude technologie worden dan naast elkaar gebruikt, waardoor je een stapeling krijgt. Dat maakt de zorg duurder en de vernieuwende aanpak komt niet tot zijn recht.

Het probleem is volgens Idenburg de acceptatie. Leveranciers van nieuwe technologie luisteren niet goed naar de behoeften van zorgprofessionals en hun cliënten, waardoor zij deze nieuwe ontwikkelingen maar traag accepteren. 'Aanbieders kijken nu vaak naar de technologische mogelijkheden in plaats van wat de cliënten echt nodig hebben. Zij kunnen beter de cliënten betrekken in het ontwerp van nieuwe producten of diensten. Breng bijvoorbeeld ouderen bij elkaar en ga na waar de behoefte echt is in plaats van het in het lab of van achter het bureau iets nieuws te bedenken.'
 
Daarbij is er binnen zorgorganisaties weinig kennis aanwezig over de mogelijkheden van innovatieve technologieën. 'Er is in de Raad van Bestuur vaak geen betrokkenheid en draagvlak voor de ingrijpende veranderingen die met de invoering van een nieuwe technologie samengaan.' Er moet daarom veel meer aandacht komen voor sociale innovatie en voor de manier waarop de zorg is georganiseerd, meent de auteur. Ook moet de zorg beter gebruik maken van kennis die al aanwezig is. 'Er worden in ziekenhuizen nog te veel ouderen opgenomen omdat ze een cocktail van medicijnen gebruiken die niet op elkaar zijn afgestemd.'