4 maart 2016

‘Zorg staat aan de vooravond van data-explosie’

Dat betoogde Michael Dell, oprichter en CEO van het gelijknamige wereldwijde IT-concern, tijdens de openingsspeech van HIMSS 2016 in Las Vegas. “Digitale techniek bevindt zich echt het scherpst van de snede als het gaat om het verbeteren van resultaten voor patiënten”, aldus Dell. “In het verleden werd digitale techniek vooral gebruikt om bestaande processen te verbeteren. Nu ontwikkelen zich geheel nieuwe processen die real time kunnen worden ingezet om betere uitkomsten van zorg te realiseren. Als je bedenkt wat er allemaal aan het gebeuren is met driedimensionale beeldvorming. Of neem het agressieve gebruik van populatie-data om uitkomsten te verbeteren. Ieder apparaat in het ziekenhuis is tegenwoordig ook een digitaal hulpmiddel dat in verbinding staat met netwerken. Daarmee zal de hoeveelheid digitale informatie exponentieel groeien.”
 
 “In de consumentenindustrie hebben we het momenteel over acht miljard genetwerkte apparaten. Dat kunnen er straks makkelijk vijftig miljard zijn, terwijl de kosten die met die verdere uitbreiding gemoeid zijn vrijwel nihil zijn. Dat opent enorme mogelijkheden voor innovatie, we staan aan de rand van een nieuwe great frontier. Ik vrees alleen dat veel organisaties –ook in de zorg- hier niet op voorbereid zijn.”
 
 “De grote vraag is natuurlijk hoe creëer je een bekostigingsmechanisme voor innovatie. Het begint er mee dat  je middelen vrijmaakt door bestaande processen efficiënter in te richten. Dat is in de zorg natuurlijk allesbehalve eenvoudig, want zorgorganisaties hebben vaak niet veel vlees op de botten, maar het verschuiven van budget is ook andere sectoren altijd een grote uitdaging. Wacht in ieder geval niet tot je gedwongen wordt om te veranderen. En als je wilt vernieuwen, maak duidelijk wat je voor de klant wilt bereiken.”